Chaire internationale de philosophie contemporaine de Paris 8 : Séminaires de María del Rosario Acosta López. 2e Semestre 2020-2021

Ouverture de la Chaire internationale de philosophie contemporaine de l’Université Paris 8
Séminaires 2020-2021 (en anglais)

 

María del Rosario Acosta López
PR, Département d’études hispaniques, Université de Californie à Riverside / PR, Departement of Hispanic Studies, University of California, Riverside

Grammars of Listening : On Memory After Trauma
Visioconférence
Mercredis de 16h à 18h du 10 Mars au 12 Mai 2021 (pause les 28 Avril et 5 Mai)
Wednesdays from 4pm to 6pm from March 10 to May 12, 2021 (break on April 28 and May 5)
SYLLABUS (PDF)
Programme détaillé

Aesthetics as Critique :
From the Critique of Aesthetics to a Decolonial Perspective

Visioconférence
Vendredis de 18h à 20h du 2 Avril au 6 Juin 2021 (pause les 30 Avril et 7 Mai)
Fridays from 6pm to 8pm from April 2 to June 6, 2021 (break on April 30 and May 7)
SYLLABUS (PDF)
Programme détaillé

 

Site Internet pour les deux séminaires / Website for the Two Seminars
https://grammarsoflistening.wordpress.com
Contact
acostaparisviiiseminars@gmail.com

 
 
Le Département de philosophie et le Laboratoire d’études et de recherche sur les Logiques Contemporaines de la Philosophie de l’Université Paris 8 ont le plaisir de vous annoncer le programme de séminaires de la Professeure María del Rosario Acosta López (UC Riverside), première Professeure invitée élue sur la Chaire Internationale de Philosophie Contemporaine sous l’égide d’un Conseil Scientifique International.
Le premier séminaire, Grammars of Listening : On Memory After Trauma, se tiendra le Mercredi 16:00-18:00h. Les 8 séances de séminaire commencent le 10 Mars et se concluent le 12 Mai 2021 (avec interruption le 28 Avril et le 5 Mai).
Le deuxième séminaire, Aesthetics as Critique : From the Critique of Aesthetics to a Decolonial Perspective, se tiendra le Vendredi 17:00-19:00h. Les 8 séances de séminaire commencent le 2 Avril et se concluent le 4 Juin 2021 (avec interruption le 30 Avril et le 7 Mai).
Les deux séminaires se tiendront en anglais sur la plateforme Zoom.
Vous êtes toutes et tous cordialement invité.e.s à suivre ces deux séminaires (niveau Master + Doctorat).
Chaque séminaire est validable au titre de la formation doctorale à Paris 8 et peut être suivi hors validation dans le cursus du Master Philosophie de Paris 8. Mais ils sont bien sûr ouverts à tous niveaux en tant qu’ ‘auditeurs libres’.
Vous trouverez ci-dessous une courte bio-bibliographie de la Professeure María del Rosario Acosta López, la présentation des deux séminaires (avec bibliographie) et les liens Zoom pour assister chaque semaine au séminaire.
 
The Department of Philosophy and the Laboratory of studies and research on Contemporary Logics of Philosohy of the University of Paris 8 are pleased to announce the seminar programme of Professor María del Rosario Acosta López (UC Riverside), the first Visiting Professor elected to the International Chair of Contemporary Philosophy under the aegis of an International Scientific Council.
The first seminar, Grammars of Listening : On Memory After Trauma, will be held on Wednesday 16:00-18:00h. The 8 seminar sessions begin on March 10 and end on May 12, 2021 (with interruptions on April 28 and May 5).
The second seminar, Aesthetics as Critique : From the Critique of Aesthetics to a Decolonial Perspective, will be held on Friday 17:00-19:00h. The 8 seminar sessions begin on April 2 and end on June 4, 2021 (with interruptions on April 30 and May 7).
Both seminars will be held in English on the Zoom platform.
You are all cordially invited to follow these two seminars (Master + Doctorate level).
The seminars can be validated as part of the doctoral program at Paris 8 and can be taken outside of the validation process in the Master of Philosophy program at Paris 8. They are, of course, open to all level as ’free auditors’.
You will find below a short bio-bibliography of Professor María del Rosario Acosta López, the presentation of the two seminars (with bibliography) and the Zoom links to attend the seminar each week. 
 

 
María del Rosario Acosta López (Université de Californie à Riverside)
 
 
Biographie résumée : María del Rosario Acosta López est Professeure titulaire du Département d’Études hispaniques de l’Université de Californie à Riverside depuis 2019. Elle est Docteure de philosophie de l’Université nationale de Colombie et était Professeure Assistante de l’Université des Andes à Bogota avant d’enseigner aux États-Unis en tant que Professeure Assistante de philosophie à l’Université DePaul. Elle enseigne et mène des recherches sur l’esthétique, la théorie critique, la philosophie politique et, plus récemment, sur les études décoloniales, en mettant l’accent sur les questions de mémoire et de traumatisme dans les Amériques. Acosta dirige également des ateliers sur la mémoire libératrice, s’occupe des questions de mémoire historique dans des contextes de justice transitionnelle et a travaillé avec des survivants de la violence politique, en Colombie avec des communautés survivant à la violence paramilitaire et plus récemment à Chicago avec des survivants de la torture policière.
Ses publications les plus récentes sont consacrées à l’esthétique de F. Schiller, l’esthétique de la résistance dans l’art latino-américain, les perspectives décoloniales sur la mémoire et l’histoire ainsi que sur l’injustice et la violence épistémiques. Elle travaille actuellement à la révision finale de son prochain livre, Gramáticas de lo inaudito : pensar la memoria después del trauma (Herder, 2022), et à l’édition de deux livres à paraître, l’un en espagnol sur la communauté chez Hegel, Nancy, Esposito et Agamben (Narrativas de la comunidad : de Hegel a los pensadores impolíticos), un autre en anglais, The Unstoppable Murmur of Being-Together, co-écrit avec Jean-Luc Nancy et le Groupe sur le droit et la violence. Un livre sur le projet politico-esthétique de Schiller, provisoirement intitulé Aesthetics as Critique, est également en préparation.
 
Short biography : María del Rosario Acosta López is Full Professor at the Department of Hispanic Studies in UC Riverside since 2019. She obtained her PhD in Philosophy in the National University in Colombia and was Associate Professor of Philosophy at Los Andes University in Bogota before moving to the United States as Associate Professor of Philosophy at DePaul University. She conducts research on Aesthetics, Critical Theory, Political Philosophy, and more recently on Decolonial studies, with emphasis on questions of memory and trauma in the Americas. Acosta also conducts workshops on liberatory memory, is involved with historical memory issues in transitional justice contexts, and has worked with survivors of political violence, in Colombia with communities surviving paramilitary violence, and more recently in Chicago with police torture survivors.
Her most recent publications are devoted to F. Schiller’s aesthetics, aesthetics of resistance in Latin American art, decolonial perspectives on memory and history, and epistemic injustice and epistemic violence. She is currently working on the final revisions of her next book, Gramáticas de lo inaudito : pensar la memoria después del trauma (Herder, 2022), and on the final editions of two forthcoming books, one in Spanish on community in Hegel, Nancy, Esposito and Agamben (Narrativas de la comunidad : de Hegel a los pensadores impolíticos), and one in English, The Unstoppable Murmur of Being-Together, co-authored with Jean-Luc Nancy and the Group on Law and Violence. A book on Schiller’s aesthetical-political project, provisionally titled Aesthetics as Critique, is also in preparation.
 

 
 Séminaires / Seminars
 
 
Grammars of Listening : On Memory After Trauma
Mercredis 16h00-18h00. 8 séances : 10 Mars - 12 Mai 2021 (pause les 28 Avril et 5 Mai)
Wed. 4:00-6:00 pm. 8 sessions : March 10 - May 12 2021 (break on April 28 and May 5)
 
 1ère séance : 10 Mars 2021 à 16h / 1st session : March 10, 2021 4pm
 
Site Internet du séminaire / Seminar’s Website
https://grammarsoflistening.wordpress.com
 
Juan Manuel Echavarría,“Silencio rojo” (2012)
 
Visioconférence des séances / Sessions Visioconference
Rejoindre la réunion Zoom / Join Zoom Meeting
ID de réunion / Meeting ID  : 988 3917 1696
Mot de passe / Passcode : PHILO
 
 
Clemencia Echeverri, "Duelos" (2019)
 
Visite de Clemencia Echeverri, lors de la 7ème séance le 21 Avril 2021
Visit of Clemencia Echeverri, at the 7th session on April 21 2021
Site Internet de l’artiste / Website of the artist
 
 
Présentation :
 
Ce séminaire s’interroge sur les types de "grammaires" qu’il faudrait inaugurer pour rendre audible ce qui, autrement, reste inaudible et inouï, conséquence de ce que nous analyserons comme des "formes traumatisantes de violence" - dans leur capacité à silencier, à effacer, à cacher et à nier leurs propres effets bouleversants. Par "grammaires", nous entendons les cadres de sens au sens large - qui prennent ici tout leur sens en termes de sens et de signification, conceptuelle et autre. Par conséquent, s’interroger sur ces grammaires, c’est se demander comment redistribuer radicalement le sens afin de subvertir les cadres qui décident à l’avance de ce qui "mérite" d’être audible, mémorisable, critiquable - ou non. En espagnol, je les appelle "gramáticas de lo inaudito", car le mot "inaudito" désigne à la fois ce qui n’a pas été entendu et ce qui est inouï, c’est-à-dire ce qui n’a pas (encore) été rendu audible et ce qui est éthiquement inacceptable. Le séminaire retracera le lien étroit entre les deux : c’est précisément parce que la violence traumatique inaugure des formes de dommages sans précédent - des formes de dommages absolument inouïes et qui défient donc notre imagination éthique de manière radicale - que nous ne disposons pas encore des grammaires pour les aborder correctement et les rendre audibles, encore moins intelligibles ou même crédibles. Nous aborderons le sujet en nous interrogeant d’abord sur le "traumatisme" d’un point de vue philosophique, en nous interrogeant sur le type de défis qu’il pose à nos conceptions de l’expérience, pour ensuite nous interroger sur les conditions de possibilité de sa représentation, de sa mémorisation et de son indexation historique - c’est-à-dire sur les conditions de possibilité d’une forme d’écoute plus radicale. L’art jouera un rôle essentiel dans ce contexte, et nous étudierons comment les œuvres d’art résistent à l’oubli et inaugurent des grammaires qui rendent audible ce qui a été rendu inaudito (nous apporterons des exemples d’Amérique latine, dans des contextes de violence politique où nous trouvons des formes radicales de silence et d’effacement).
 
Pour les mises à jour des sessions du séminaire, les annonces et les forums de discussion après le séminaire, consultez le site https://grammarsoflistening.wordpress.com/.
Toutes les lectures seront téléchargées en ligne sur un google drive. Pour y accéder et vous inscrire à la liste de diffusion du séminaire, veuillez envoyer votre nom, votre affiliation institutionnelle (le cas échéant) et une brève description de vos intérêts à acostaparisviiiseminars@gmail.com.
 
 
This seminar inquires into the kinds of “grammars” that would need to be inaugurated in order to render audible what otherwise remains unheard and unheard-of as a consequence of what we will analyze as “traumatic forms of violence” – in their capacity to silence, erase, hide and deny their own shattering effects. By “grammars” we will understand frameworks of sense broadly speaking – taking sense here both in terms of the sensible as well as in terms of meaning, conceptual and otherwise. Accordingly, to ask about these grammars is to ask how to radically redistribute sense in order to subvert the frameworks that decide in advance what “deserves” to be audible, memorable, grievable—or not. In Spanish I call them “gramáticas de lo inaudito,” since the word “inaudito” points both to the unheard and the unheard-of, namely, what hasn’t (yet) been rendered audible and what is ethically unacceptable. The seminar will trace the close connection between the two : it is precisely because traumatic violence inaugurates unprecedented forms of harm – forms of harm absolutely unheard of and which thus challenge our ethical imagination in radical ways – that we do not yet have the grammars to approach them properly and make them audible, much less intelligible or even believable. We will approach the subject by asking first about “trauma” from a philosophical perspective, inquiring into the kind of challenges it poses to our conceptions of experience, in order then to move into questions around the possibilities of its representation, memorialization and historical indexation – that is, into the conditions of possibility of more radical form of listening. Art will play an essential role in this context, and we will study ways in which works of art resist oblivion and inaugurate grammars that make audible what has been rendered inaudito (we will bring in examples from Latin America, in contexts of political violence where we find radical forms of silencing and erasure).
 

For updates on the seminar sessions, announcements, and discussion forums after the seminar, refer to https://grammarsoflistening.wordpress.com/.
All the readings will be uploaded online in a google drive. To access the drive and subscribe to the seminar’s email list please send your name, institutional affiliation (if any) and short description of your interests to acostaparisviiiseminars@gmail.com.

 

Lectures/séances / Readings/sessions :

Session 1 (March 10) : From Aesthetics as Critique to Grammars of Listening : On Reconfiguring Sensibility as a Political Task (introduction to both seminars)

Session 2 (March 17) : Trauma and the Breakdown of all Grammar
Main reading : Freud, S. “Beyond the Pleasure Principle,” in The Standard Edition of the Works of Sigmund Freud, vol. 18 (London : Hogarth, 1953), sections I-IV, pp. 7-33. Recommended : Caruth, C. Unclaimed Experience : Trauma, Narrative and History (Baltimore : John Hopkins University Press, 1996), Introduction and Conclusions ; Caruth, C. Literature in the Ashes of History (Baltimore : John Hopkins University Press, 2013), Chapter 1. Other : Berlant, L. Cruel Optimism (Durham, NC : Duke University Press, 2011), Chapter 2 ; LaCapra, D. “Traumatropisms”. History and its Limits. Human, Animal, Violence (Ithaca : Cornell University Press, 2009), 59- 89 ; Pérez, J.D. “Hacia una (re)vocalización del trauma : una crítica a Caruth desde la ética de la escucha,” Perífrasis 9:18 (2018) : 117-133 ; Rottenberg, E. “Freud’s Other Legacy”, Parrhesia 21 (2014) : 13-22.

Session 3 (March 24) : Storytelling and Grammars of Silence
Main reading : Benjamin, W. “The Storyteller”, Illuminations : Essays and Reflections (NY : Schocken, 1969) : 83- 110. Recommended : Oyarzún, P., “Narration and Justice,” in Doing justice : Three essays on Walter Benjamin (Polity Press, 2020), 75-107 ; Wynter, S. “Novel and History, Plot and Plantation,” Savacou, no. 5 (June 1971) : 95-102. Other : Castillejo-Cuellar, A. “La localización del daño : Etnografía, espacio y confesión en el escenario transicional colombiano,” Horizontes Antropológicos 20:42 (2014) : 213-236, Acosta López, M.R. “La narración y la memoria de lo inolvidable. Un comentario al ensayo “El narrador” de Walter Benjamin,” in Andrade, M. (ed.), Walter Benjamin, aquí y ahora (Bogotá : Universidad de los Andes, 2018), 175-196.

Session 4 (March 31) : Grammars of Listening and the Task of Imagination
Main readings : Arendt H. Origins of Totalitarianism, Chapter 12 and 13 (Harcourt, 1973) : 389-480 ; Arendt, H. “Understanding and Politics”. Essays in Understanding (Schocken : New York, 2004), 307-327. Recommended : Sharpe, C. In the Wake (Duke University Press, 2016), Chapters 1 and 4 ; Acosta López, M.R. “Totalitarianism as Structural Violence : Towards New Grammars of Listening,” in O’Byrne, A. and Shuster, M. Logics of Genocide : The Structures ofViolence and the Contemporary World (London/NY : Routledge, 2020) : 173-186.

Session 5 (April 7) : On Political Violence and the Colonization of Listening
Main readings : Cavarero, A. “The Vocal Body,” Qui parle, 21(1) (2012) : 71-83 ; Cavarero, A. Horrorism : Naming Contemporary Violence (NY : Columbia UP, 2009) (selections TBA) ; Dorfman, A. Death and the Maiden (New York : Penguin Books, 1991). Recommended : Cavarero, A. Relating Narratives. Storytelling and Selfhood (NY : Routledge, 2000) (selection TBA) ; Fanon, Franz Black Skin, White Masks, trans. Richard Philcox (New York : Grove Press, 2008, Chapter 5 ; Vallega, A. “Displacements—Beyond the Coloniality of Images”, Research in Phenomenology 41 (2011) 206–227 Other : Acosta López, M.R. “Perder la voz propia : de una fenomenología feminista de la voz a una aproximación a la violencia política desde la escucha,” commisioned for Luciana Cadahia and Ana Carrasco Conde, Fuera de sí mismas. Motivos para dislocarse (Madrid, Herder, 2020) : 121-156.

Session 6 (April 14) : Listening to the Erasures of History
Main readings : García Márquez, G. One Hundred Years of Solitude (selected fragment). Recommended : Acosta López, M.R. “One Hundred Years of Forgotteness : Aesth-Ethics of Memory in Latin America,” Philosophical Readings, Special Issue on Philosophy in Colombia, XI:3 (2019) 163-17. Other : Acosta López, M.R. “La Resistencia de lo inarchivable : del mito a la historia en Musa Paradisíaca de José Alejandro Restrepo,” in Dialogo : a Journal for Latin American Studies 22:2 (2019) 35-48 ; Caruth, C. Literature in the Ashes of History (Baltimore : John Hopkins University Press, 2013), Chapter 5 ; Mendoza, A and Thomas, T. “Literary and Visual Rememory at the 90th Anniversary of the Banana Massacre in Colombia” (cf. https://zapruderworld.org/volume-5/literary-and-visual-rememory-at-the-90th-anniversary-of-the-banana-massacre-in-colombia/) ; Uribe, A. “¿Pueden los hechos históricos resistirse a la mendacidad ? Sobre la matanza de las bananeras,” Revista Co-herencia 7:13 (2010), 43-67.

Session 7 (April 21) : The Sound of Disappearance
With the presence and intervention of Clemencia Echeverri, artist.
For this session and in preparation for Clemencia Echeverri’s visit to class, please have a look at her work Duelos (available here), as well as Professor Acosta’s interview with her (available with English subtitles here).

Main readings : J.D. Pérez, “Sonorous Rubble, Mourning Affect,” in Echeverri, C. Duelos (Museo Nacional y Ministerio de Cultura, 2019) 66-79 ; Acosta López, M.R. “Art as Resistance to Erasure : on Fragmentos by Doris Salcedo and Duelos by Clemencia Echeverri”, in Lina Britto and Ricardo López-Pedreros, Colombia Revisited (2 vols) (NY : Routledge, forthcoming). Recommended : Chirolla, G. “The Politics of the Scream in a Threnody,” in Zepke, S. and Sullivan, S. (eds.) Deleuze and Contemporary Art (Edinburgh University Press, 2010), 15-33 ; Uribe, M.V. “Against Violence and Oblivion : The Case of Colombia’s Disappeared,” in Polit Dueñas, G. and Rueda, G. (eds.) Meanings of Violence in Contemporary Latin America (Palgrave) : 38-52 Other : Bargu, B. “Sovereignty as Erasure. Rethinking Enforced Disappearances,” Qui Parle : Critical Humanities and Social Sciences 23 : 1 (2014) : 35-75.
NOTE : this session could be moved to the last session and session 8 would become the 7th. Follow announcements in the worldpress blog for an update later during the semester.

Session 8 (May 12) : Decolonizing Grammars, Decolonizing Memory — Session postponed to a date to be announced in june.
Encina, P. Hamaca Paraguaya (film). Recommended : Acosta López, M.R. “Hamaca Paraguaya de Paz Encina (notas sobre la resistencia de la memoria)” ; N. Brizuela, “A Sense of Place : Paz Encina’s Radical Poetics”, Film Quarterly 70 : 4 (2017) 49-64 Other : Acosta López, M.R. “Gramáticas de lo inaudito as Decolonial Grammars : Notes for a Decolonization of Memory,” in Alejandro Vallega (ed.) Philosophy and Liberation in Latin America, a Primary Source Reader (London : Bloomsbury, forthcoming) ; S. Rivera Cusicanqui, “Palabras mágicas : reflexiones sobre la crisis presente” y “Oralidad, mirada y memoria del cuerpo en los Andes”, Un mundo ch’ixi es posible (Buenos Aires : Tinta limón, 2018) 93-134 ; Rocío Zambrana, “Vida póstuma” https://www.80grados.net/vida-postuma/

 

Lectures principales / Main readings  :
Acosta López, M.R. “Gramáticas de lo inaudito as Decolonial Grammars : Notes for a Decolonization of Memory,” in Alejandro Vallega (ed.) Philosophy and Liberation in Latin America, a Primary Source Reader (London : Bloomsbury, forthcoming).
Freud, S. “Beyond the Pleasure Principle,” in The Standard Edition of the Works of Sigmund Freud, vol. 18 (London : Hogarth, 1953).
Benjamin, W. “The Storyteller”, Illuminations : Essays and Reflections (NY : Schocken, 1969) : 83- 110.
Hannah Arendt, Origins of Totalitarianism, Chapter 12 and 13 (Harcourt, 1973) : 389-480.
Cavarero, A. Relating Narratives. Storytelling and Selfhood (NY : Routledge, 2000), “The Vocal Body,” Qui parle, 21(1) (2012) : 71-83 and Horrorism : Naming Contemporary Violence (NY : Columbia UP, 2009) (selections).
Dorfman, A. Death and the Maiden (New York : Penguin Books, 1991) [“Being Robbed of One’s Voice : On Listening and Political Violence in Adriana Cavarero” in Political Bodies : Writings on Adriana Cavarero’s Political Thought, P. Landerreche Cardillo and R. Silverbloom eds. (Albany : SUNY Press, forthcoming).]
Llosa, C. La teta asustada (film) [Theidon, K. “The milk of sorrow,” Canadian Women Studies, 27:1 (2019) : 8-16.]
García Márquez, G. One Hundred Years of Solitude (selected fragment) [Acosta López, M.R. “One Hundred Years of Forgotteness : Aesth-Ethics of Memory in Latin America,” Philosophical Readings, Special Issue on Philosophy in Colombia, XI:3 (2019) 163-171.]
Acosta López, M.R. “Art as Resistance to Erasure : on Fragmentos by Doris Salcedo and Duelos by Clemencia Echeverri”, in Lina Britto and Ricardo López-Pedreros, Colombia Revisited (2 vols) (NY : Routledge, forthcoming).
Encina, P. Hamaca Paraguaya (film) [Acosta López, M.R. “Hamaca Paraguaya de Paz Encina (notas sobre la resistencia de la memoria)”.]
 
Grammars of Listening (Syllabus)
 

 
Aesthetics as Critique :
From the Critique of Aesthetics to a Decolonial Perspective
Vendredis 18h00-20h00. 8 séances : 2 Avril - 4 Juin 2021 (pause les 30 Avril et 7 Mai)
Fr. 6:00-8:00 pm. 8 sessions : April 2 - June 4 2021 (break on April 30 and May 7)
 
 1ère séance : 2 Avril 2021 à 18h / 1st session : April 2, 2021 6pm
 
Site Internet du séminaire / Seminar’s Website
https://grammarsoflistening.wordpress.com/aesthetics-as-critique-2/
 
Regina Silveira, "In Absentia M.D." (1983)
 

Visioconférence des séances / Sessions Visioconference
Rejoindre la réunion Zoom / Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/98252489422?pwd=MnIrbVJmTGJabWVldGR0NnpVVUdwQT09
ID de réunion / Meeting ID : 982 5248 9422
Mot de passe / Passcode : PHILO

 
 
Visite de la Professeure Zakiyyah Iman Jackson (Université de Californie du Sud), lors de la 7ème séance le 28 mai 2021 / Visit of Prof. Zakiyyah Iman Jackson (University of Southern California), at the 7th session on May 28 2021
Flyer (PDF)
 
Visite du Professeur Omar Rivera (Université de Californie du Sud), lors de la 8ème séance le 4 juin 2021 / Visit of Prof. Omar Rivera (University of Southern California), at the 8th session on June 4 2021
 
 

Présentation :

Ce cours s’écarte d’une conception large de l’esthétique comme étant le domaine dans lequel, à travers nos sens, nos perceptions et nos désirs, le sens est (re)cadré, (re)distribué, et rendu intelligible ou imperceptible (invisible, inaudible, intouchable). Autrement dit, l’esthétique est comprise comme étant toujours déjà politique et, si elle est comprise de manière critique, comme une tâche politique. Le séminaire commencera par se concentrer sur certains des fondements philosophiques de l’esthétique à la fin du XVIIIe siècle en Allemagne et sur le tournant important, au début du XIXe siècle, de l’esthétique vers la philosophie de l’art. Une attention particulière sera accordée à F. Schiller en tant que penseur qui, à partir de la critique de l’esthétique de Kant, s’orientera vers une conception de l’esthétique comme critique. Comme nous le verrons, cette conception aura une influence sur l’approche de G.W.F. Hegel concernant le rôle philosophique et historique de l’art, ainsi que sur les approches esthético-politiques ultérieures de la critique (et du potentiel critique de l’art), comme celles de l’école de Francfort dans la première moitié du XXe siècle. En examinant certaines de ces approches plus contemporaines (avec une attention particulière pour W. Benjamin et H. Marcuse), nous nous tournerons ensuite vers leurs interpellations, critiques et appropriations créatives par les penseurs d’Amérique latine et des Caraïbes, afin d’explorer les (dé)connexions possibles entre l’esthétique comprise comme une tâche critique historico-politique et une perspective décoloniale. La liste de lecture de cette section comprendra des lectures d’Édouard Glissant, Sylvia Wynter, Nelly Richard et Silvia Rivera Cusicanqui, accompagnées d’exemples concrets d’interventions artistiques et culturelles latino-américaines.

Pour les mises à jour des sessions du séminaire, les annonces et les forums de discussion après le séminaire, consultez le site https://grammarsoflistening.wordpress.com/aesthetics-as-critique-2/.
Toutes les lectures seront téléchargées en ligne sur un google drive. Pour y accéder et vous inscrire à la liste de diffusion du séminaire, veuillez envoyer votre nom, votre affiliation institutionnelle (le cas échéant) et une brève description de vos intérêts à acostaparisviiiseminars@gmail.com.

 

This course departs from a broad conception of aesthetics as the realm in which, through our senses, perceptions and desires, sense is (re)framed, (re)distributed, and either made intelligible or rendered imperceptible (invisible, inaudible, untouchable). That is, aesthetics is understood as always already political and, if taken up critically, as a political task. The seminar will begin by focusing on some of the philosophical foundations of aesthetics at the end of 18th century in Germany and the important turn, at the beginning of the 19th century, from aesthetics to philosophy of art. Special attention will be paid to F. Schiller as a thinker who, starting from Kant’s critique of aesthetics, will move towards a conception of aesthetics as critique. As we will see, such a conception will prove influential for G.W.F. Hegel’s approach to the philosophical and historical role of art, as well as for later aesthetical-political approaches to critique (and the critical potential of art) such as those of the Frankfurt School in the first half of 20th century. Examining some of these more contemporary approaches (with particular attention to W. Benjamin and H. Marcuse), we will then turn to their interpellations, critiques and creative appropriations by Latin American and Caribbean thinkers, in order to explore the possible (dis)connections between aesthetics understood as a historical-political critical task and a decolonial perspective. The reading list for this section will include readings by Eduard Glissant, Sylvia Wynter, Nelly Richard and Silvia Rivera Cusicanqui, accompanied by concrete examples of Latin American artistic and cultural interventions. 
 
For updates on the seminar sessions, announcements, and discussion forums after the seminar, refer to https://grammarsoflistening.wordpress.com/aesthetics-as-critique-2/.
All the readings will be uploaded online in a google drive. To access the drive and subscribe to the seminar’s email list please send your name, institutional affiliation (if any) and short description of your interests to acostaparisviiiseminars@gmail.com.
 
 
 
Séances/Lectures / Sessions/Readings :
 
Session 1 (April 2) : From Aesthetics as Critique to Decolonial Aesthetics (general introduction)

Session 2 (April 9) : The Resistance of the Beautiful
Main readings : Kant, I. Critique of the Power of Judgment, tr. Paul Guyer (Cambridge : Cambridge U.P, 2000) “Analytic of the beautiful,” special attention will be given to §1-5, §10-14 and §18-19 ; and Schiller, F. “Kallias or Concerning Beauty : Letters to Körner”, in Classic and Romantics German Aesthetics, ed. Jay M. Bernstein (Cambridge : Cambridge University Press, 2003) : 145-184.

Session 3 (April 16) : Beauty as Suspension : the Time of the Beautiful
Main readings : Kant, I. Critique ofthe Power of Judgment, tr. Paul Guyer (Cambridge : Cambridge U.P, 2000) “Analytic ofthe beautiful,” special attention will be given to §9 ; Schiller, F. “Letters on the Aesthetic Education of Humankind,” in Essays, ed. Walter Hinderer and Daniel Dahlstrom (New York : Continuum, 2001) : 86-178. Recommended : Marcuse, H. “The Aesthetic Dimension” in Eros and Civilization : a Philosophical Inquiry into Freud (Boston : Beacon Press, 1955) : 172-196

Session 4 (April 23) : Towards Art as a Historico-Critical Standpoint
Main readings : Hegel, G.W.F., Lectures on Fine Art, tr. T.M. Knox (Oxford : Clarendon Press, 1925), Introduction (1-81) and the “Dissolution of the Romantic Form of Art” (595-611). Recommended : Benjamin, W. “Critique of Violence” (SW1, 236- 252) and “The Work of Art in the Age of Its Technological Reproductibility” (Third Version) (SW 4, 251- 270).

Session 5 (May 14) : “Protesting Everything that Beauty is Not” Special guest : Miguel Gualdrón Ramírez (University of North Texas).
Main readings : Glissant, È. “In Praise of the Different and of Difference,” Callaloo 36.4 (2013) 856–862 ; Glissant, È. and Chamoiseau, P. “When the Walls Fall,” Contemporary French and Francophone Studies 22:2 (2018) 259-270. Recommended : Glissant, È. Treatise on the Whole-World (Liverpool University Press, 2020) (selections TBA).

Session 6 (May 21) : Deciphering Aesthetics and Disenchanting Discourse — Session postponed.
Main readings : Wynter, S. “Rethinking ‘Aesthetics’ : Notes towards a Deciphering Practice,” in Ex-iles : essays on Caribbean Cinema (Trenton : Africa World Press, 1992), 237-280 ; Wynter, S. “On Disenchanting Discourse : ‘Minority’ Literary Criticism and beyond,” Cultural Critique Fall : 7 (1987) 207-244. Recommended : “Fleshing Out the Image #2 : Zakiyyah Iman Jackson in conversation with Denise Ferreira da Silva” (https://vimeo.com/484448662)

Session 7 (May 28) : Aesthetics of the Fragmentary and Damaged Scripts
With the presence and intervention of Professor Zakiyyah Iman Jackson (University of Southern California).
Main readings : Texts previously planed on sessions 6.
Richard, N. “Ruptures, Memory and Discontinuities” in The Insubordination of Signs : Political Change, Cultural Transformation, and Poetics of the Crisis, Duke University Press, 2004, 1-21 ; Acosta, M.R. “Memory and Fragility : Art’s Resistance to Oblivion (three Colombian cases),” New Centennial Review 14:1 (2014) 71-98. Recommended : Benjamin, W. “The Storyteller”, Illuminations : Essays and Reflections (NY : Schocken, 1969) : 83- 110.

Session 8 (June 4) : Cacophonies of Memory and Textures of the Now
With the presence and intervention of Professor Omar Rivera (University of Southern California).
Main readings : Rivera Cusicanqui, S. “Palabras mágicas : reflexiones sobre la crisis presente” y “Oralidad, mirada y memoria del cuerpo en los Andes”, Un mundo ch’ixi es posible (Buenos Aires : Tinta limón, 2018) 93-134. (No translation available, we’ll read in English “Sociology of the Image : A View from Colonial Andean History” in Ch’ixinakax utxiwa : On Decolonising Practices and Discourses, tr. Molly Geidel (Cambridge : Polity, 2020) : 12-45.) Recommended : De la Cadena, M. “The Eventfulness of the Ahistorical,” Earth Beings : Ecologies of Practice Across Andean Worlds (Duke, 2015) 117-152 ; Rivera, O. “Resistant Epistemologies from the Andes (A Contribution to Latin American Philosophy),” Journal of World Philosophies 5 (2020) 76-88 ; Vallega, A. “Latin America’s Living Anachronic Temporalities,” in Latin American Philosophy from Identity to Radical Exteriority (Bloomington : Indiana University Press, 2014) 99-119.
 
Lectures principales (toutes seront fournies en PDF) / Main readings (all will be provided in PDF) :
Kant, I. Critique of the Power of Judgment, tr. Paul Guyer (Cambridge : Cambridge U.P, 2000) (selection, special attention will be paid to §9).
Schiller, F. “Kallias or Concerning Beauty : Letters to Körner”, in Classic and Romantics German Aesthetics, ed. Jay M. Bernstein (Cambridge : Cambridge University Press, 2003) : 145-184 and “Letters on the Aesthetic Education of Humankind,” in Essays, ed. Walter Hinderer and Daniel Dahlstrom (New York : Continuum, 2001) : 86-178.
Hegel, G.W.F., Lectures on Fine Art, tr. T.M. Knox (Oxford : Claredon Press, 1925), Introduction.
Benjamin, W. “Critique of Violence” (SW1, 236-252) and “The Work of Art in the Age of Its Technological Reproductibility” (Third Version) (SW 4, 251-270).
Marcuse, H. “The Aesthetic Dimension” in Eros and Civilization : a Philosophical Inquiry into Freud (Boston : Beacon Press, 1955) : 172-196.
Glissant, E. Poetics of Relation (Ann Arbor : University of Michigan Press, 1997) and Caribbean Discourse : Selected Essays (Charlottesville : University of Virginia Press, 1999) (selection).
Wynter, S. “Rethinking ‘Aesthetics’ : Notes towards a Deciphering Practice,” in Ex-hiles : essays on Caribbean Cinema (Trenton : Africa World Press, 1992), 237-280.
Richard, N. “Ruptures, Memory and Discontinuities” in The Insubordination of Signs : Political Change, Cultural Transformation, and Poetics of the Crisis, Duke University Press, 2004, 1-21.
Rivera Cusicanqui, S. “Palabras mágicas : reflexiones sobre la crisis presente” y “Oralidad, mirada y memoria del cuerpo en los Andes”, Un mundo ch’ixi es posible (Buenos Aires : Tinta limón, 2018) 93-134. (No translation available, we’ll read in English “Sociology of the Image : A View from Colonial Andean History” in Ch’ixinakax utxiwa : On Decolonising Practices and Discourses, tr. Molly Geidel (Cambridge : Polity, 2020) : 12-45.
 
Aesthetics as Critique (Syllabus)